1 Juni, Mjölkens dag

HEJ! Nu är väl alla glada ? Första Juni och det är officiellt sommar! Härligt!

Och vad kan man mer än fira det med ett glas mjölk? För det är trots allt mjölkens dag idag!
 
 

Mjölk är en vätska som produceras av däggdjurshonors mjölkkörtlar och är avsedd som näring till deras ungar i ett tidigt skede i deras liv. Termen avser oftast mjölk från kor, men denna kan även benämnas komjölk för att särskilja från andra sorters mjölk medan människans mjölk brukar kallas bröstmjölk. Mjölk kan även avse vätska från växter och liknande som genom sin vita färg påminner om mjölk, exempelvis havremjölk, sojamjölk och kokosmjölk.

Man har växt upp med att man har druckit Skånemejeriets vanliga tjockmjölk, som nu i efterhand verkligen inte är något för mig! Smakar som att de kommer direkt ur spenen från kossan ;) Nej, om jag ska dricka ska det vara mellanmjölk, och skånemejeriets såklart! Så idag drack jag faktiskt ett glas oboy för att göra det lite godare, och lite onyttigare ;)



Mjölk är en av de populäraste matdrycken och de förstår jag för det är faktiskt väldigt gott med mat! Dock bara i Sverige, då jag tycker att utländsk mjölk är väldigt äckligt! SÅ Sverige är nog en av de bästa i världen på mjölk! Annars blir de kondenserad mjölk och de är ju skit! :D
 
 

Vilken mjölk föredrar du ? Eller du kanske hoppar över denna näringsrika dryck?

Kommentera här: