8 Februari, Äggahalvans dag

Heeeej :)
 
Idag är det dags att ägga upp sig för det är nämligen äggahalvans dag, vilket kort och gott betyder att man ska äta ägghalvor. Det gäller alltså att ta tillvara extra mycket på det goda ägget och uppmärksamma hur bra livsmedel det verkligen är. Ägg används till så otroligt mycket, exempelvis omelett, kakor och pannkakor :) Just äggahalvan brukar läggas upp på fat för att ha till någon typ av mat, vissa kanske väljer att äta det till frukost. Förutom denna dagen uppmärksammas ägg extra mycket till påsk och det är ju faktiskt inte så himla långt tills dess ;)
 
Jag (Sofia) valde att äta mina ägghalvor till lunchen då jag tycker det är bra att kombinera med smörgåsar. Kan dock erkänna att jag inte är proffs på att koka ägg, vilket resulterade i att ägget gick sönder under kokningen och därför är inte ägghalvorna särskilt perfekta på bilden nedanför :P Men men man lär väl sig någon gång antar jag! En annan sak jag kan erkänna är att jag inte är så förtjust i att äta ägg, då gulan för mig inte är god. Det går bra att använda ägg som ingrediens men när jag gör hårdkokta ägg som idag så pillar jag bort det mesta av gulan och äter upp vitan, haha ;)

                                                      
 

Jag (Fredrik) tycker ägg är väldigt gott , speciellt vändstekt på en macka är supergott! Föredrar dock inte lös gula, tycker bara det smakar annorlunda, på ett lite sämre sätt :p

Hur föredrar ni era ägg?

Kommentarer:

1 marilyn efraimsson:

skriven

Äggen skall vara vändstekt och hårdkokt det är gott de

Kommentera här: