25 Februari, Grapefruktens Dag

Happ Hopp Hallå!
Idag var det dags att äta igen (man lär ju bli tjock efter detta året;)). Idag var det Grapefruktens Dag och då var det en självklarhet att vi skulle äta det!

Grapefrukt är en hybrid i familjen vinruteväxter mellan apelsin och pompelmus. Det är ett subtropiskt citrusträd som odlas för sin frukt. Frukten äts ofta rå eller dricks som juice. Trädet är grönt året om och blir ungefär 5–6 meter högt. Frukten är inte så jättegammal då den odlades först runt 1940 och härstammar från Barbados.
Visar PicsArt_1393358917377.jpg
För min del (Fredrik) så var det första gången jag smakade denna konstiga frukt :P Med tanke på att jag inte är så förtjust i apelsin och grapefrukten är i samma familj, så var det i alla fall inte den godaste frukten jag ätit och absolut inte den lättaste frukten att äta! Hade nog fruktsaft över hela rummet, ögonen och håret innan jag var färdigäten! Så jag håller mig nog till kiwi eller banan! :)

Jag (Sofia) har suttit och njutit både av frukten och Fredriks nästintill osannolika problem att äta den :P Personligen tycker jag grapefrukt är jättegott och läskande, eftersom jag dessutom har ätit det en del har jag inga problem med att få i mig den. Utöver det kan jag tycka att grapefrukten är en väldigt fin frukt rent utseendemässigt, häftig färg och struktur när man delat den :) 

Har ni ätit någon grapefrukt idag eller smakat en överhuvudtaget? Vad tycks?

Kommentarer:

1 Emelie:

skriven

Är det inte den som är så satans besk?? :O men tjusig är den :)

Svar: Jag kan verkligen hålla med om att den var besk och sur, så det finns bättre frukter! Men nu harm an i alla fall provat ;) / Fredrik
operationtresexfem.blogg.se

2 Johan:

skriven

Grapefrukt är inte direkt min favorit. Var flera år sen jag ätit en sån tror jag!

Kommentera här: