29 April, Internationella dansdagen

Hejsan svejsan!
 
Jag (Sofia) får börja med att ursäkta att jag inte kommer lägga upp någon bild eller videoklipp när jag dansar :/ Har tyvärr inte haft den tiden idag och sen tror jag inte att ni hade tyckt det varit en vacker syn heller, haha :P
 
Dagen har firats och uppmärksammats på samma datum enda sedan år 1982, dagen firas runt om i hela världen i olika sammanhang. Dansen har sedan länge varit en stor del av dagens samhälle, både på dansgolv och hemma i vardagsrummet. Wikipedias definition av "dans" lyder som följer:
 
Dans är i grunden koordinerade kroppsrörelser, ofta rytmiska och till musik. Varje rörelse innehar möjligheten att vara en dans. Hos många naturfolk och i äldre tider har dansen varit en viktig beståndsdel i den religiösa kulten. I modern tid förekommer dans dels som konstprestation, dels som sällskapsnöje i många växlande former. Dans är ett utmärkt sätt att motionera, eftersom den ger styrka, smidighet, kroppskännedom och ökat blodflöde. I djurvärlden finns dessutom otaliga former av parningsdans som syftar till att förbereda för parning.

Jag tycker dans är jättekul, särskilt när man bara får skaka loss här hemma till skön musik :) Har gått kurs i showdance när jag var mindre och testat på flertalet danser i skolan som exempelvis bugg, vals, linedance, afrikansk dans och squaredance. Tycker faktiskt de flesta danser jag provat har varit roliga på sitt vis, det skiljer sig något enormt mellan vissa och det är också charmen med dans att det kan ske i så många olika former :D Också så himla kul att det är för alla åldrar, från unga till äldre, nedanför har jag delat med mig av ett underbart härligt klipp som ni måste se!
 
Vad dansar ni för något och vad har ni testat på? Någon favorit?

Kommentera här: