23 April, Världsbokdagen

Tjillevippen :)
 
Idag har det varit dags att uppmärksamma våra kära böcker lite extra mycket, Wikipedia kan berätta mer om denna dag:
 

Världsbokdagen är en temadag instiftad av Unesco 1995 för att uppmärksamma boken och upphovsrätten, vilken infaller 23 aprilvarje år.

Idén kommer ursprungligen från Katalonien i Spanien där man sedan 1900-talets början har firat skyddshelgonet Sankt Görans dag den 23 april, genom att ge en bok i gåva till dem man tycker om och få en ros tillbaka. Med inspiration från denna tradition föreslogInternational Publishers Association en internationell dag och Spanien lämnade förslaget till Unesco.

 

Jag (Sofia) läser konstant böcker, tyvärr är det dock inte mycket skönlitteratur som hinns med utan det blir referensböcker kopplat till skolan. Jag försöker varva så mycket det går mellan böckerna så att jag får läsa lite skönlitterärt i alla fall, just nu håller jag på att läsa Lars Keplers bok Eldvittnet....himla bra, kan jag starkt rekommendera om du gillar kriminalböcker :) De bästa bokserierna som jag läst än så länge måste vara Hungerspelen triologin, de är otroligt välskrivna med en unik och spännande story, otroligt bra :D

Det bästa med böcker enligt mig är att man lär sig så himla mycket och det känns gediget samt äkta att läsa ur en fysisk bok. Går knappt att beskriva den känslan när man har en bok i handen och historien i den målar bilder och scener i huvudet som bara du kan se, för mig är det något extra! 

Nu när samhället har blivit allt mer digitaliserat har hela idén med böcker börjat försvinna. Jag har läst om att barn allt mer blir sämre på att lära sig läsa och det finns barn som inte kan bläddra i en bok eftersom de är så vana vid surfplattan eller datorn :P Liksom HALLÅ!! vad håller samhället på att ta vägen, för mig behöver inte allt vara digitaliserat, det kan vara skönt att bara sitta med en bok utan någon teknologi i närheten :) Så hela idén med E-böcker, ljudböcker och så vidare är ingenting för mig :P Så i dagsläget anser jag att böcker är absolut alltför underskattat, skärpning!

Läser ni mycket böcker där ute?

Kommentarer:

1 Marilyn Efraimsson:

skriven

Läser mycket böcker. Men har inget att läsa för tillfället.

Kommentera här: