6 Juni, Sveriges nationaldag

Heeeeej!
 

Sveriges nationaldag firas den 6 juni varje år sedan 1983, från 1916 fram till 1983 hette dagen Svenska flaggans dag då den inte var Sveriges nationaldag. Nationaldagen firas denna dag eftersom Sveriges konung Karl XIII den 6 juni 1809 undertecknade den regeringsform som varit grund för våra grundlagar, den regeringsform som gällde fram till 1974 då Sveriges nya regeringsform trädde i kraft. Det var även detta datum år 1523 som Gustav Vasa tillsattes som Sveriges konung och Sverige blev ett självständigt land. Dagen har även kallats Gustav Vasas dag och har tidigare varit en nationell minnesdag.

Det var först år 2005 som Sveriges nationaldag blev en officiell helgdag i Sverige, något som många jobbat både för och emot under flera år.

 

Det är väl allmänt känt att vi svenskar inte firar vår nationaldag särskilt mycket utan vi är mest glada över att det blir en ledig dag att umgås med andra :) Jag (Sofia) har i alla fall växt upp med att denna dagen inte innebär något särskilt, det enda jag egentligen vet händer på denna dagen är att kungafamiljen öppnar slottet för allmänheten och klär sig i folkdräkter när de möter folket. 

Precis som alla andra nationaldagar har jag inte gjort något särskilt idag, har träffat en vän, gått runda med hunden och förberett inför min Universitetsexamen på måndag och nu sitter jag bara här och slappar framför datorn :P Självklart älskar jag Sverige och vår demokrati osv. men tyvärr har det inte blivit mycket firande idag. 

Har ni läsare hittat på något skoj?

Kommentera här: