19 Januari, Sten Stures ben dagen och Världsreligionsdagen

Tjabba tjena hallo!
 
Idag är det som sagt Sten Stures ben dagen och Världsreligionsdagen, vi har valt att lägga störst fokus på Sten Stures ben då den var mycket roligare att utföra :P Från temadagar.se står det att under denna dag ska vi:
 
"Vi har i Sverige sedan år 1520 firat Sten Stures ben som nu tyvärr är utdöende, vi vill därför uppmana er att den 19 januari fira vår forne konung Sten Sture och hans förlorade ben. Ni firar först genom att ni kastar kanonkulor i form av snöbollar på varandra för att sedan äta upp kanonkulorna i form av chokladbollar."
 
Så för att inte traditionen ska dö ut tänkte vi uppmärksamma detta! Eftersom jag (Sofia) just nu befinner mig på Hasslö i Blekinge har jag fått göra uppdraget på egen hand. Som tur är har vi mycket snö här och därför ha jag kunnat kasta snöbollar för att sedan gå in i värmen igen och bakat chokladbollar ;) Dock lite svårt att göra snöbollar när min hund, Boone, är galen i snö och hela tiden vill ta sönder snöbollar.....men det gick tillslut och jag kunde kasta iväg några stycken mot honom som hämnd, haha :D Chokladbollarna blev väldigt goda och det är extra gott när det är pärlsocker på, mums ;)
 
Har ni varit ute och "lekt" i snön samt belönat er med chokladboll efteråt?
 
 

Kommentera här: