11 februari, Internationella 112-dagen

"Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödsituationer där det föreligger fara för liv, egendom och miljö. Är det inte en akut fara ska man inte ringa 112." (SOS Alarm)
 
Denna viktiga information ringar in dagens tema väldigt bra, då det är den Internationella 112-dagen. Det betyder dock INTE att man ska ringa till 112, bara vid akuta nödsituationer, eftersom det annars inte är en telefonlinje som ska blockeras av onödiga fejksamtal. SOS Alarm har även ställt upp några punkter på situationer när du ska ringa till 112: 
  • Du ser bilar krocka.
  • Du ser en båt med människor sjunka.
  • Du ser rök och/eller lågor slå ut genom ett fönster på en byggnad.
  • Du påträffar en medvetslös person.
  • Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet.
  • Du ser människor som slåss vilt.
  • Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.
Jag (Sofia) har hittills aldrig behövt ringa 112 och det är jag tacksam över, då det innebär att jag än så länge inte varit med om något särskilt allvarligt. Dock kom jag ihåg att man redan i tidig ålder fick 112 numret inpräntat i huvudet, vi fick bland annat lära oss att komma ihåg numret genom att tänka 1 = mun, 1 = näsa och 2 = mun :) Vilket jag illustrerar på bilderna nedan, haha!
 
 När jag (Fredrik) tänker på 112 förutom larmcentralen så tränker jag oftast på Kaj-Åke "Kajan" Hansson i humorserien "Hipp Hipp" där han ska lära ut det här numret. Väldigt kul sketch förövrigt! 
Har inte heller behövt ringa något samtal till 112 men har varit nära då jag sett inbrott och misshandel men "löste" det på annat sätt. Jag tänkte först att ifall det var slut på toalett papper när man satt på toaletten så var det ok att ringa 112 men det var det tydligen inte ;) !

Har ni behövt ringa 112 någon gång ?
 

Kommentarer:

1 marilyn efraimsson:

skriven

har inte ringt det själv men blivit kopplad dit

2 Martin Naess:

skriven

Använde 112 senast i somras när jag var på väg till Höganäs och en dam körde in i ett vajerräcke på väg 111 vid KullaGunnarstorp. Använder väl 112 oftare än många andra eftersom jag kör lastbil i mitt jobb och ser en del olyckor.

Kommentera här: